Membrii familiei

Living in Europe, Working in Europe | Entry conditions/visas | Romania

Membrii de familie ai cetatenilor din cadrul spatiului comunitar si SEE pot calatori fara viza pe teritoriul romanesc.

Membrii de familie non-UE/SEE trebuie sa obtina viza pentru a li se permite intrarea in Romania, daca nu au un permis de sedere emis de un stat UE/SEE. In anumite conditii, se poate solicita si o invitatie din partea unui cetatean roman sau a unui strain cu permis de sedere eliberat pentru Romania.

Cetatenii non-comunitari si non-SEE pot solicita Autoritatii pentru Straini reintregirea familiei doar in situatiile in care detin un permis de sedere temporara, valabil un an, sau de lunga durata sau detin Cartea Albastra a UE.

In cazul cercetatorilor straini veniti sa-si desfasoare activitatea stiintifica pe teritoriul Romaniei, permisul de sedere poate avea si mai putin de un an. Solicitarea se poate face numai pentru rudele de gradul I ale cetateanului.

 

Certificat de inregistrare si carte de rezidenta

Cetatenii UE si SEE au acces pe teritoriul Romaniei si pot ramane pana la 3 luni fara niciun fel de formalitati administrative.

In cazul unei sederi mai lungi de 3 luni, este obligatorie inregistrarea rezidentei la formatiunile teritoriale ale Inspectoratului General pentru Imigrari (IGI). In acest sens, trebuie prezentate o serie de documente la formatiunea din cadrul IGI din judetul in care locuiti.

  1. Pentru cetatenii UE si SEE, se face o solicitare in vederea obtinerii unui certificat de inregistrare. Acesta se emite in aceeasi zi si are o valabilitate intre 1 si 5 ani. 
  2. Pentru membrii de familie ai cetatenilor UE si SEE, se inainteaza o solicitare pentru obtinerea unei carti de rezidenta. Aceasta se emite in 90 de zile de la data depunerii cererii si poate avea o valabilitate de pana la 5 ani, dar nu mai mare ca perioada de sedere a cetateanului UE/SEE din a carui familie face parte solicitantul.

In functie de scopul rezidentei, trebuie depusa o lista diferita de acte.

Spre exemplu, pentru obtinerea certificatului de inregistrare pentru angajare in munca, este nevoie sa prezentati urmatoarele documente:

  • Cerere tip 
  • Cartea de identitate sau pasaportul in original si copie
  • Contractul de munca in original si copie sau adeverinta din partea angajatorului
  • Print screen din registrul general de evidenta a salariatilor, la sectiunea unde se regasesc datele referitoare la contractul de munca, stampilat si semnat de catre angajator, pentru confirmarea veridicitatii documentului prezentat 
  • Taxe.

Pentru a verifica lista actelor necesare pentru fiecare categorie, accesati site-ul IGI, sectiunea Inregistrarea rezidentei.

Cartea de rezidenta permanenta

In cazul unei rezidente continue si legale pe teritoriul national pentru o perioada mai mare de 5 ani, cetatenii UE/SEE sau membrii de familie ai acestora au dreptul sa solicite rezidenta permanenta. Cartea de rezidenta permanenta are o valabilitate de 10 ani de la data emiterii, exceptie facand persoanele cu varsta de pana la 14 ani, a caror carte de rezidenta nu va depasi perioada de valabilitate de 5 ani.

Pentru a verifica lista de acte necesare obtinerii cartii de rezidenta permanenta, va rugam sa vizitati site-ul IGI, sectiunea Acordarea rezidentei permanente.

Dreptul de rezidenta permanenta poate fi pierdut in cazul unei absente mai mari de 2 ani consecutivi de pe teritoriul national.